Lokföraren gick ut och fällde bommarna för att passera Pite älv på den kombinerade järnvägs och bilbron på Inlandsbanan mellan Gällivare och Östersund
Skenskarvarna gav upphov till ett utrotningshotat ljud.
Nej, denna monumentala byggnad i Purjos är ingen kyrka. Det jättelika kraftverket var rejält överdimensionerat när det byggdes för att försörja Malmbanan 1913.Vad skulle man ha så mycket elkraft till, frågade folk sig.
Ett av världens tyngsta tågekipage på sin väg mellan Kiruna och Narvik.
Efter att ha åkt hiss 50 meter under byggnaden kommer man ner till den stora maskinhallen där vi kunde kliva in i den gamla turbinen.
En malmtransport inväntar möte i Vassijaure.
Lapporten sett från Björkliden.
På tredagars fjälltur med islandshästar i närheten av Kebnekajse
Hästarna passar på att sno åt sej lite friskt gräs innan vi passerar en kristallklar fjällbäck.
I tre dagar levde vi vildmarksliv med övernattning i tältkåtor. Här var det dags för lunch med matlagning över öppen eld innan vi med en tjusig tölt över älven kom tillbaka till civilisationen i Nikkaloukta.